
30 januari 2024 | Studiebeurs
Eerdere studiebeurs-ontvangers geven tips
De aanmeldformulieren voor de studiebeurzen zijn weer geopend. De deadlines voor de verschillende categorieën vind je, evenals meer informatie, terug op de aanmeldpagina.
Twijfel je nog of je je wilt aanmelden voor een studiebeurs? Verschillende talenten die eerder een studiebeurs van ons hebben ontvangen, geven tips en delen hun ervaringen voor toekomstige talenten. Zo moedigt saxofonist Rik van der Made (Royal Academy of Music, Londen) aan om naar het buitenland te gaan: “Het is het waard! Mocht je worden afgewezen: probeer het opnieuw. Bedenk daarnaast goed wat je wil: hoe zie je je carrière voor je en waar sta je voor? Maar blijf bij jezelf: wat maakt jou speciaal? Versterk deze krachten en maak hier jouw toekomst van.” Ook actrice Janne Snellen studeerde aan deze academie en zegt: “Het is super spannend om bepaalde stappen te ondernemen in je leven, maar spijt hebben van iets dat je niet gedaan hebt, is (in de meeste gevallen) erger dan spijt hebben van iets wat je wél gedaan hebt.”
Bassist Thomas Prechal (Conservatoire de Paris, Parijs) deelt dat gevoel: “Het is heel erg verrijkend om jezelf een keertje onder te dompelen in een andere cultuur en omgeving. Niet alleen omdat je een andere cultuur en andere mensen leert kennen, maar ook omdat je leert omgaan met mensen die niet in dezelfde context zijn opgegroeid als jij. Je leert wat “jou jou maakt” en je ontwikkelt (culturele) voorkeuren. Daarnaast word je er ook erg handig van: als “buitenlander” in een land kom je natuurlijk een hoop uitdagingen tegen in het dagelijks leven.”
Balletdanser Noah Hak studeerde aan de European School of Ballet in Amsterdam en geeft de tip om bij de studiekeuze zelf ook selectief te zijn: “Kijk bij de keuze voor een opleiding naar wat deze je werkelijk biedt en of dat aansluit bij wat jij nodig hebt. Haal het hoogst mogelijke eruit voor jezelf en kijk naar wat het doet met jou als danser, maar vooral ook als mens. En koester de mensen om je heen, die je daarin steunen en je laten zijn wie je bent. Daardoor kan je werkelijk groeien.” Die specifieke keuze is volgens drummer Kevin van den Elzen (Thornton School of Music, Los Angeles) tegenwoordig belangrijk: “Als je daaraan vasthoudt, betaalt dat dubbel en dwars uit. Dat heeft in ieder geval voor mij heel goed gewerkt, en er ontstonden bovendien andere mogelijkheden die ik niet had verwacht.” Al is het volgens acteur Arne van der Esch (Rose Bruford College of Theatre and Performance, Sidcup) nooit te laat om een andere opleiding te kiezen: “Die eerdere keuze is ook niet altijd voor niets geweest. Durf die stap te maken. De fantasiewerelden waarin ik nu wil verdwalen, komen nu steeds dichterbij, en het is een kwestie van mijn opleiding afmaken en de deur naar de grote enge wereld openen. Wat er ook fout zal gaan: ik zou niets anders willen doen dan dit.”
Het gaat er uiteindelijk vooral om dat je je passie laat spreken, zo zegt ook filmmaakster Sarah Blok (National Film and Television School, Beaconsfield): “Bij aanvragen bestaat soms het idee dat je in een taal moet praten die hokjes afvinkt. Ik geloof zelf dat het vrij snel voelbaar is als iemand probeert de juiste termen te noemen en niet gewoon opschrijft waarom voor hen de subsidie heel nodig is. Als je de liefde voor jouw kunstdiscipline kunt overbrengen, dan zit daarin waarschijnlijk ook de argumentatie waar de VandenEnde Foundation naar op zoek is.” En je moet je volgens danseres Tess Adriani (Rambert School of Ballet and Contemporary Dance, Londen) vooral niet laten tegenhouden door beren op de weg: “Als je echt graag iets wilt bereiken, dan is er altijd een mogelijkheid. Ook al denk je dat het onmogelijk is door bijvoorbeeld geld of opleidingsniveau: geef niet zomaar je dromen op. Het kan soms een lange weg zijn met hard werken, maar laat dit nooit in je weg staan van je dromen.”
En om met de wijze woorden van violist Pieter Streefkerk (Academie Muzikaal Talent en zomercursussen) af te sluiten: “Het allerbelangrijkste is dat je veel plezier hebt. Dan maakt het voor de rest allemaal niet uit. Natuurlijk heb je niet altijd zin om alleen op je kamer een paar uur te studeren. Maar de kunst is om op die momenten te denken aan de tijd dat het wel allemaal heel erg leuk is, zoals bij een concert, een masterclass of een festival. Of gewoon om muziek te maken met anderen. Als dat lukt, dan maakt het niet zoveel uit hoe goed je bent of wie er allemaal naar je luistert. Dan klinkt alles als muziek in je oren!”
Meer informatie over het aanmelden en de bijbehorende deadlines vind je op de aanmeldpagina. De eerste deadline, voor de categorie ‘muziek’, sluit op 19 februari.