
30 mei 2023 | Studiebeurs
Interview: Noah Hak danst bij het Bayerisches Staatsballett
Balletdanser Noah Hak (2002) schittert sinds een jaar op het toneel als onderdeel van het corps de ballet bij het Bayerisches Staatsballett in het Duitse München. De weg naar het werken als professioneel danser begon al op vijfjarige leeftijd. Noah volgt lessen aan de Nationale Balletacademie (2010-2018) en treedt op bij Het Nationale Ballet in voorstellingen als Giselle, Cinderella en Sleeping Beauty.
In 2018 maakt Noah de overstap naar de European School of Ballet. Daar maakt hij kennis met choreografieën van onder meer Ashton, Béjart, Bournonville en Lopez-Ochoa. In 2021 lonkt het Duitse avontuur.
Je danst nu bijna een jaar bij het Bayerisches Staatsballett. Hoe ben je daar terechtgekomen?
“Net voor de kerst in 2021 gaf Jean-Yves Esquerre (directeur van de European School of Ballet) mij de kans om auditie te doen bij de Bayerische Junior Company in München. Daar kreeg ik ter plekke te horen van Ivan Liska, de directeur, dat ik in de groep mocht komen. Dat was een prachtige kans, zeker omdat het seizoen al volop bezig was.
In die Junior Company heb ik in een half jaar veel mogen leren, zoals het werken met de groep. We gingen voor het eerst op tournee naar Israël, en ik ging opeens in München wonen. Deze tijd heeft mij ook geholpen om de overgang te maken van de opleiding in Amsterdam naar de professionele carrière die ik nu in München heb.
Vlak voor het einde van het seizoen 2022 kreeg ik te horen dat ik auditie mocht doen bij het Bayerisches Staatsballett, onder leiding van directeur Laurent Hilaire. Daar kreeg ik mijn eerste professionele contract aangeboden! Het is een hele goede company met een mooi repertoire en een grote variëteit aan dansers.
In het afgelopen jaar heb ik vooral geleerd hoe ik mijn energie kan verdelen en hoe ik mijzelf kan verbeteren. Je leert voor jezelf zorgen op een professionele manier.”
In 2018 en 2019 ontving je van de VandenEnde Foundation een studiebeurs voor de European School of Ballet. Hoe kijk je terug op die tijd?
“Jean-Yves Esquerre bood mij de mogelijkheid om naar de ESB te komen op een cruciaal moment in mijn balletopleiding en mijn persoonlijke leven. Ik was al bekend met zijn traineeprogramma, waarin jonge dansers worden voorbereid op een professionele carrière op het podium.
Onder leiding van Jean-Yves en zijn team kreeg ik de kans om mijzelf verder te ontwikkelen als danser én mens, in een warme, veilige en professionele omgeving, en met lessen en choreografen op het hoogste niveau.
In die jaren heb ik mij goed kunnen voorbereiden op het grote podium. De pas de deux-klassen en het kunnen oefenen van het partneren in de repertoireklassen (onder leiding van Olivier Wexcsteen) zijn voor mij essentieel geweest in de ontwikkeling als mannelijke danser. Hier heb ik nu bij het Staatsballett nog dagelijks profijt van.”
De tekst gaat verder onder de afbeeldingen.


Een onderdeel van de opleiding was een tweeweekse zomercursus bij de Paris Opera Ballet. Hoe heb je deze cursus ervaren?
“De cursus werd gegeven in de beroemde Paris Opera School. Daar volg je niet alleen de lessen van de docenten die daar lesgeven, maar eet en slaap je ook. Je bent dus de hele dag met ballet bezig. Het zijn daardoor intensieve weken, die je deelt met andere jonge dansers van over de hele wereld.
Het was voor mij bovendien een eerste goede ervaring om een tijdje van huis te zijn, met alles wat daarbij komt kijken. En Parijs zelf is natuurlijk een hele inspirerende en leuke stad om te zijn!”
Je bent nu een jaar professioneel bezig. Waar hoop je uiteindelijk terecht te komen?
“Ik wil mij graag nog verder ontwikkelen als danser in het Staatsballett. Zoals gezegd: het is een goede company met een mooi repertoire. Ik wil hier graag nog meer stage-ervaring opdoen. Daarbij is München een prachtige en fijne stad om te wonen.
Mijn uiteindelijke toekomstdroom is om de grote hoofdrollen te gaan dansen, en daarmee over de hele wereld te reizen.”
Heb je nog tips of adviezen voor toekomstige bursalen van de VandenEnde Foundation?
“Als je een droom hebt: ga er dan voor en benut alles wat je op je pad tegenkomt, zowel de voor- als tegenspoed.
Kijk bij de keuze voor een opleiding naar wat deze je werkelijk biedt en of dat aansluit bij wat jij nodig hebt. Haal het hoogst mogelijke eruit voor jezelf en kijk naar wat het doet met jou als danser, maar vooral ook als mens.
En koester de mensen om je heen, die je daarin steunen en je laten zijn wie je bent. Daardoor kan je werkelijk groeien.”
Noah Hak ontving in de periode 2018-2020 van de VandenEnde Foundation een bijdrage van € 15.000,- voor zijn opleiding aan de European School of Ballet en verschillende zomercursussen.