26 februari 2023 | Studiebeurs

Interview: Tess Adriani studeert aan de Rambert School

"Als je echt graag iets wilt bereiken, dan is er altijd een mogelijkheid."

Tess Adriani (2001) wist al vroeg dat in de danswereld haar toekomst lag. Na de plaatselijke balletscholen volgde ze lessen aan een MBO-dansopleiding en trainde ze bij Creating Art Productions. Uiteindelijk lonkte het buitenland en vertrok Tess naar Londen, waar ze sinds september 2021 studeert aan de Rambert School of Ballet and Contemporary Dance. Op dit moment volgt ze het tweede jaar van de opleiding.

Waarom wilde je je opleiding volgen aan de Rambert School?
“Ik had van jongs af aan altijd al de droom om te gaan dansen in de stijl ballet en contemporary, maar ook met invloeden van mijn eigen stijl. Het liefst wilde ik dit in het buitenland doen. Ik besloot onderzoek te doen naar verschillende scholen in Nederland en buitenland, met Rambert als mijn nummer één school.

Toen ik veertien was, zat ik met mijn twee dansdocenten in de auto. Zij brachten mij altijd thuis na de les. Een van hen zei dat het gaaf zou zijn als ik op de Rambert School zou worden aangenomen. Ze lieten mij filmpjes zien van de school en ik was meteen verliefd. De school besteedt evenveel aandacht aan ballet als aan contemporary. Dit vind ik een mooie combinatie, omdat ik, als ik klaar ben met Rambert, in een gezelschap wil dansen waar beide stijlen van groot belang zijn om aangenomen te worden. Daarnaast staat het aangeschreven als een van de beste dansscholen ter wereld en is de school erg klein.

De auditie voor de Rambert School was erg zwaar. Er waren drie auditierondes waar je jezelf moest laten zien. Van de vijfhonderd auditanten worden er veertig aangenomen. Ik kon niet geloven dat ik er daar één van was! Ik was superblij en de tranen sprongen in mijn ogen. Tegelijk had ik de realisatie dat ik nu alles op alles moest zetten om deze droom werkelijkheid te maken, want het is erg duur om in het buitenland te wonen en te studeren. Ik deed dus alles wat mogelijk was om het te kunnen doen.

Omdat de training hier erg goed is, zijn er ook veel mogelijkheid in het werkveld. Zo komen er verschillende choreografen naar de school die vanuit hun culturele achtergrond met ons werken aan voorstellingen. Elke vrijdag hebben we les van choreografen en docenten van buiten de school, zodat we niet alleen les krijgen in de stijlen die we krijgen van onze vaste docenten. Hierdoor maak je ook contacten met mensen uit de rest van de danswereld.”

 Hoe het mij bevalt om in Londen te studeren?
“Het leven bevalt mij erg goed in Londen. Ik ben absoluut verliefd op het land en de werkinstelling van de mensen hier, zoals de positiviteit en gedrevenheid van mijn medestudenten.

De dagen zijn wel lang. Ik zit vaak op school van negen tot zes, maar soms ook tot half negen ’s avonds. Het zorgt er wel voor dat ik alle training kan krijgen die ik nodig heb, waardoor ik alles uit mezelf kan halen.

We krijgen in de ochtend les in ballet, waar we werken aan onze techniek op zowel balletschoenen als spitzen, en waar we werken aan solo’s en partnering. ’s Middags doen we vooral contemporary in de stijlen Graham, Cunningham, GaGa, Urban Contemporary en Floorwork. Daarnaast hebben we twee keer per week improvisatielessen, met elke drie weken een andere docent. Ook hebben we twee keer per week conditieklassen en volgen we critical studies, waar we lessen krijgen over psychologie en dansgeschiedenis. Daar schrijven we vervolgens een essay over.”

Tekst gaat verder onder de afbeeldingen.

Wat staat er de komende maanden nog op het programma? 
“Momenteel zit ik in mijn tweede leerjaar van school en zijn we druk bezig met de voorbereidingen van onze balletsolo’s. We krijgen per semester in totaal zes solo’s aangeleerd, waarvan we er één uitkiezen en opvoeren voor docenten ter beoordeling. Hetzelfde geldt voor de contemporary solo’s.

Ik kijk ook erg uit naar het werken met een gastchoreograaf. Hier ervaren we een tipje van de sluier hoe het is om te werken in het toekomstige werkveld. Dit jaar mogen we werken met choreograaf Wayne McGregor. Hij is meermaals bekroond als choreograaf, is artistiek directeur van Studio Wayne McGregor en choreograaf voor The Royal Ballet. We gaan samen met hem werken aan een stuk en dit uiteindelijk opvoeren in theaters zoals Sadler’s Wells.

Tegelijk ben ik bezig met het maken van een stuk voor een student platform. Zo’n platform wordt twee keer per jaar georganiseerd en is een mogelijkheid voor studenten om eigen werk te laten zien aan studenten, docenten en mensen van buitenaf. Ik vind het erg leuk om daar zelf te choreograferen en theaterstukken te maken. Het is interessant om mijn ideeën te projecteren op de dansers en om te proberen om hun manier van bewegen en emotie vorm te geven in mijn idee. Zo kom je samen tot een eindproduct waar je altijd veel van leert.”

Hoe zie je je toekomst voor je?
“Nu mijn laatste jaar eraan komt, ben ik aan het kijken waar ik hierna auditie zou willen doen. Het liefst zou ik gaan dansen in een company, omdat ik wil ervaren hoe het is om zelf te dansen in het theater en om te werken met verschillende choreografen. Vervolgens hoop ik mijzelf verder te ontwikkelen tot choreograaf en artistiek directeur.

Het choreograferen ligt mij goed. Ik heb een eigen manier van bewegen en vind het interessant om meerdere stijlen, dus zowel klassiek als hiphop, daarin te onderzoeken. Ik baseer mijn stukken op thema’s uit mijn persoonlijke dagelijks leven. Tegelijkertijd wil ik ook dat dit wordt meegenomen naar de dansers, zodat ook zij een eigen stem hebben in het verhaal.

Wat ik vooral op de Rambert School heb geleerd, is dat het niet uitmaakt wat je danst, zolang je er zelf maar in gelooft en dit kan overbrengen op het publiek. De gedrevenheid van de studenten en docenten, en het elkaar blijven motiveren om de lange schooldagen vol te houden, gaat ook goed van pas komen in het werkveld, net als de verschillende dansculturen waarmee ik kennis heb gemaakt via mijn medestudenten. En natuurlijk neem je de technieken en de achtergronden mee: je kan niet zomaar een beweging doen; deze moet ergens vandaan komen en heeft een betekenis.”

Heb ik nog tips voor toekomstige bursalen van VandenEnde Foundation?
“Als je echt graag iets wilt bereiken, dan is er altijd een mogelijkheid. Ook al denk je dat het onmogelijk is door bijvoorbeeld geld of opleidingsniveau: geef niet zomaar je dromen op. Het kan soms een lange weg zijn met hard werken, maar laat dit nooit in je weg staan van je dromen.”

In studiejaar 2022/2023 ontvangt Tess Adriani van de VandenEnde Foundation een studiebeurs van € 10.787,- voor haar tweede jaar aan de Rambert School of Ballet and Contemporary Dance.