3 april 2025 | Samenwerking

Muziek­onderwijs verbetert in het Caribisch Gebied

Méér Muziek in de Klas stimuleert initiatieven.

Het muziekonderwijs in het Caribische deel van het koninkrijk is de afgelopen jaren verbeterd. Op verschillende eilanden zijn geschoolde muziekdocenten aangetrokken om leerlingen hun muzikale talenten verder te laten ontwikkelen. Méér Muziek in de Klas stimuleert dit soort initiatieven van harte.

Tot voor kort was er geen (structureel) muziekonderwijs op verschillende eilanden binnen het koninkrijk. Om daar verandering in aan te brengen, werd op Saba een Zuid-Afrikaanse muziekdocent vanuit Nederland aangetrokken, waardoor over twee jaar de eerste kinderen afstuderen in het vak ‘muziek’. Ook op Sint-Eustatius is sinds kort een muziekdocent aanwezig. In drie maanden tijd repeteerden de kinderen van het leerorkest na schooltijd voor een groot schoolconcert. Op Bonaire is gekozen voor een docent op afstand, die zich op Curaçao bevindt.

Méér Muziek in de Klas

De initiatieven zijn mede tot stand gekomen met behulp van Méér Muziek in de Klas. Kim Garcia Caceres-Meertins is regiocoördinator voor het Caribisch Gebied en stelt dat de eilanden “elk hun eigen identiteit en erfgoed [hebben]. Aan ons is de taak om de komende tijd mooie initiatieven van het Caribische deel van ons koninkrijk uit te lichten en een netwerk te faciliteren”. Op de website van de stichting is een speciale Cariben-pagina aangemaakt.

Méér Muziek in de Klas werd in 2014 opgericht naar een idee van Koningin Máxima en oud-minister van Onderwijs, Cultuur & Wetenschap Jet Bussemaker. Het achterliggende doel was om alle kinderen in aanraking te laten komen met muziek- en kunstonderwijs. Muziek heeft immers een positieve invloed op de cognitieve vaardigheden van kinderen, zoals planning, zelfbeheersing, zelfinzicht en concentratievermogen, en stimuleert samenwerking. De VandenEnde Foundation werkt binnen Méér Muziek in de Klas samen met het ministerie van OCW en fondsen als het VSBfonds, het Cultuurfonds en de Vriendenloterij.