4 december 2023 | Project
Ulrike Bürger-Bruijs nieuwe directeur MusicalMakers
Ulrike Bürger-Bruijs is vanaf 1 januari 2024 de nieuwe directeur-bestuurder van MusicalMakers. Sinds april 2023 is ze al bij de stichting betrokken als interim-directeur. Eerder werkte ze onder meer bij Disney, Die Vereinigten Bühnen Wien, Stage Entertainment en Internationaal Theater Amsterdam.
Martine Fransman, voorzitter van de Raad van Toezicht van de ontwikkelinstelling, verklaart dat MusicalMakers de afgelopen maanden onder leiding van Bürger-Bruijs is uitgegroeid “tot een belangrijke plek binnen het theaterlandschap. Onder haar leiding is een inspirerend nieuw thuis gevonden in Weesp, en zijn ook de eerste lijnen voor het nieuwe Kunstenplan ontwikkeld.”
Zelf geeft Bürger-Bruijs aan vereerd te zijn dat ze de komende jaren aan MusicalMakers mag bouwen: “De belangstelling voor musical als kunstvorm stijgt, en dat is ook broodnodig; in de zoektocht van het Nederlandse theater naar een nieuw publiek kunnen musicals een cruciale rol spelen. Er is daarom een grote behoefte aan een kraamkamer voor originele, eigentijdse musicals. Bij ons krijgen de makers van morgen de ruimte nieuwe vertelvormen en nieuwe verhalen te ontwikkelen, waarin het publiek van morgen zich herkent en waarbij het zich thuis voelt. Samenwerking staat daarbij voor mij centraal: met nieuwe en gevestigde makers, met de vrije en de gesubsidieerde sector en met de nadruk op nieuwe, inclusieve verhalen.”
MusicalMakers
Stichting MusicalMakers is sinds 2021 een ontwikkelinstelling voor eigentijdse musicals. Het is opgericht om mogelijkheden te bieden aan jonge makers die zichzelf willen ontwikkelen en het musicalgenre willen vernieuwen. Daarnaast organiseert MusicalMakers regelmatig bijeenkomsten om het gesprek te voeren over de ontwikkelingen in en verdieping van het genre, en fungeert de stichting als gesprekspartner voor makers, producenten en theaters.
De ontwikkelplaats is onderdeel van de culturele basisinfrastructuur en wordt zodoende vanuit de overheid gesubsidieerd, eveneens met steun van de VandenEnde Foundation.