Project
Het Bonnefanten
Verschillende exposities
2022: Melati Suryodarmo
Museum Bonnefanten in Maastricht presenteert in 2022 Melati Suryodarmo (1969, Surakarta, Indonesië) als winnaar van de Bonnefanten Award for Contemporary Art (BACA). Suryodarmo is een veelzijdig kunstenaar, maar ze onderscheidt zich vooral met haar indringende performances. Ze vertolkt in haar werk scherpe politiek-maatschappelijke inzichten in een poëtische, lijfelijke beeldtaal. Het is voor het eerst dat er in Nederland werk te zien is van Melati Suryodarmo.
De solo-expositie gaat uit van wat men als ‘embodied knowledge’ kan beschouwen. Een nieuwe installatie, genaamd I Am a Ghost in My Own House, is speciaal voor het Bonnefanten gemaakt en nodigt het publiek uit in een spirituele tuin die een meditatieve gastvrijheid oproept, verwant aan de mystieke ervaringen van Javaanse en andere inheemse culturen uit Zuidoost-Azië. Reeds als kunststudent in Duitsland leerde Suryodarmo van Butoh-danser en choreograaf Anzu Furakawa dat haar lichaam een katalysator kan zijn voor de ontwikkeling van haar artistieke project. Maar het was Marina Abramović die haar de mogelijkheden van herhaling en langdurige performance bijbracht. Door beweging en actie terug te brengen tot de essentie en deze gedurende een lange periode te herhalen, leerde ze dat een diepe betekenis kan worden gecreëerd door ‘feitelijke absurditeit’.
De speciaal voor Het Bonnefanten gecreëerde solo-expositie I Am a Ghost in My Own House van Melati Suryodarmo was te zien van 12 juni 2022 – 31 oktober 2022. De VandenEnde Foundation droeg € 35.000,- bij aan de tentoonstelling.
2024: Isaac Julien
In 2024 is de tentoonstelling What Freedom is to me in het Bonnefanten Maastricht te zien. Van 8 maart t/m 18 augustus biedt het museum plaats aan de overzichtstentoonstelling van de Britse kunstenaar Isaac Julien, die wordt gezien als een van de leidende figuren van de hedendaagse film- en videokunst. De tentoonstelling toont werk vanaf begin jaren tachtig tot het heden.
Julien staat bekend om zijn werken waarin hij film combineert met andere kunstvormen, zoals de schilderkunst, muziek, performance en fotografie. In zijn multimediale installaties wil Julien door middel van poëzie, beweging en muziek de sociale rechtvaardigheid aan de kaak stellen, waarbinnen hij vooral de Zwarte en queer identiteit uitlicht. In 2022 werd hij in Groot-Brittannië geridderd voor zijn bijdragen aan diversiteit en inclusie binnen de kunsten.
Zijn documentaire Looking for Langston uit 1989 betekende voor Julien zijn doorbraak. Twee jaar later won hij met zijn speelfilmdebuut Young Soul Rebels de Semaine de la Critique-prijs op het filmfestival van Cannes. Eerdere tentoonstellingen van zijn hand waren onder meer te zien in het Museum of Modern Art (New York) en het Centre Georges Pompidou (Parijs). Daarnaast was hij meermaals met zijn werk aanwezig op de Biënnale van Venetië. Naast zijn uitvoerende werk bekleedde Julien ook meerdere functies in het onderwijs bij onder andere de University of Arts (Londen), Staatliche Hochschule für Gestaltung (Karlsruhe) en de University of California (Santa Cruz).
Voor het maakproces van de tentoonstelling ontving het Bonnefanten van de VandenEnde Foundation een bijdrage van € 45.000,-. Voor de aanschaf van een van de werken, Once Again, Statues Never Die, droeg de VandenEnde Foundation € 20.000,- bij.