29 februari 2024 | Studiebeurs

Interview: Wisse Scheele bij het Slowaakse Nationale Ballet

"Ik dacht bij mezelf: 'Als ik hier een baan aangeboden krijg, dan neem ik die'."

Sinds de zomer van 2022 woont Wisse Scheele (2002) in Bratislava. Na afronding van de Nationale Balletacademie in Amsterdam komt hij terecht in de Slowaakse hoofdstad, waar hij verbonden is aan het Nationale Ballet van Slowakije. Waar hij tijdens zijn opleiding te zien is in verschillende jeugdrollen bij Het Nationale Ballet en in de titelrol van de musical Billy Elliot, danst hij nu in grote balletklassiekers als De Notenkraker en Het Zwanenmeer. Eind 2023 promoveert hij binnen het gezelschap tot demi-solist.

Hoe bevalt het leven in Bratislava?
“Ik heb het hier erg naar mijn zin! Voordat ik audities ging doen, was ik nog nooit in Oost-Europa geweest. Er zijn hier best wat dingen anders dan ik gewend ben in Nederland en dat vind ik juist wel leuk. De mensen zijn over het algemeen heel aardig en de stad is klein en oud, wat ik ook super vind. Plus: als ik behoefte heb aan een wat grotere Westerse stad, is Wenen slechts een uurtje rijden!

Ik woon nu inmiddels al anderhalf jaar in deze stad en heb al veel mensen kunnen ontmoeten, zowel dansers uit het gezelschap als mensen van buitenaf. Dus ook qua sociaal leven zit ik hier goed op mijn plek!”

Hoe ben je terechtgekomen bij het Slowaakse Nationale Ballet?
“Aan het einde van mijn associate degree aan de Nationale Balletacademie ben ik audities gaan doen bij professionele balletgezelschappen. Hiervoor maak je eerst een auditievideo, waarin je kort laat zien wat je allemaal in huis hebt. Vervolgens stuur je deze video naar alle dansgezelschappen waarin je interesse hebt. Ik deed dat onder andere naar het Slowaakse Nationale Ballet. Ik mocht langskomen om in persoon auditie te doen. Toen ik in de stad zelf en in de balletstudio’s aankwam, voelde het meteen goed. Ik dacht bij mezelf: ‘Als ik hier een baan aangeboden krijg, dan neem ik die’. En dat gebeurde!

Sinds augustus 2022 maak ik dus deel uit van de groep. Ik heb al veel mooie rollen mogen dansen, waaronder de vrienden van de prins in Cinderella, de harlekijn in De Notenkraker en de rol waar ik het meest trots op ben: Pas de cinq in Rudolf Nureyevs Het Zwanenmeer. Na mijn optreden tijdens de première van Het Zwanenmeer werd ik gepromoveerd van corps de ballet-danser naar demi-solist; een supertoffe en speciale ervaring.”

Tekst gaat verder onder de afbeelding.

Wisse Scheele (links) in Nureyevs Swan Lake (Slovak National Ballet). Foto: Juraj Zilincar.

Je vertelde al dat je de Nationale Balletacademie hebt gevolgd. Hoe heb je je studietijd ervaren?
“Ik ben op jonge leeftijd begonnen aan de vooropleiding van de Nationale Balletacademie. Na twee jaar vooropleiding was het tijd om auditie te doen voor de echte opleiding, en gelukkig werd ik aangenomen. Tegelijkertijd was er ook een auditieproces gaande voor de musical Billy Elliot. Deze had ik twee jaar eerder gezien in Londen en ik wilde die meteen dansen. Ik maakte toen de belofte met mijn ouders: ‘Als het ooit naar Nederland komt, doe ik auditie’. Na een uitgebreid auditieproces mocht ik ook aan de slag als Billy.

Zowel de Nationale Balletacademie als Billy Elliot hebben mij de fundamenten gegeven van mijn danstechniek en, vooral ook, mijn werkethiek en motivatie. Ik heb het altijd naar mijn zin gehad op de Academie. Het was hard werken, maar dat deed mij goed.”

Je danst niet alleen, maar bent ook visual artist. Hoe bevalt die combinatie?
“Naast dat ik van jongs af aan al danste, maakte ik ook altijd kunst en wilde ik vooral nieuwe dingen creëren. De drang om visuele dingen te maken, was er altijd al, maar tijdens de COVID-lockdown heb ik het de ruimte kunnen geven om te groeien.

Ik schilder, doe foto- en videowerk, en maak vooral digitale visuele kunst, maar altijd in combinatie met dans. De laatste jaren ben ik vooral bezig geweest om dans en digitale kunst samen te brengen, om zo digitale dans te kunnen maken. Dit doe ik door gebruik te maken van motion capture suits, die heel nauwkeurig beweging kunnen oppakken. Deze beweging stop ik dan in een 3D-programma, waarmee ik grote werelden en de meest bijzondere effecten kan maken.

Net zoals met dans moet je soms keuzes maken in wat je wel en niet doet. Ik zeg altijd: ‘Tijd kun je vrijmaken’, en voor een passie als deze doe ik dat zeker. Op mijn website zijn wat voorbeelden van mijn kunst te bekijken.”

Tekst gaat verder onder de afbeelding.

Artificial Motion (by Wisse Scheele)

Welke dromen en plannen heb je voor de toekomst?
“Van nature vind ik het fijn om veel vooruit te denken en de toekomst te plannen. In deze professie is dat alleen erg lastig. Vaak gaan dansers in een carrière door veel verschillende balletgezelschappen heen, en dus ook veel landen. Ik hoop dat ik mooie rollen mag blijven dansen en het goed blijf hebben, zoals nu. Of ik nu in Slowakije blijf, of dat ik ergens anders uitkom, gaan we zien!

Na mijn balletcarrière wil ik kunstenaar worden. Dat is echt nog wel een droom, en dat mijn kunst in een museum komt te staan. Dat lijkt me ook erg gaaf.”

Wat zou je nog aan toekomstige beursstudenten van de VandenEnde Foundation willen meegeven?
“Deze beurs wordt gegeven aan jongeren met passie. Hou die passie vast, en geniet ook vooral van alle training en andere mogelijkheden die het creëert. Blijf je hart en je passie volgen.”

Wisse Scheele ontving in de periode 2015-2017 en in 2019 van de VandenEnde Foundation een studiebeurs voor de vooropleiding van de Nationale Balletacademie.

Wisse Scheele