1 mei 2023 | Studiebeurs

Interview: Violiste Kira van der Woerd volgt masterclasses

"Het is erg belangrijk om zelfverzekerd te zijn van de keuze die je maakt."

Violiste Kira van der Woerd speelt al sinds haar derde viool en volgde verschillende vooropleidingen in Rotterdam (Hellendaal Muziekinstituut) en Utrecht (Academie Muzikaal Talent). De zoektocht naar een geschikte vervolgopleiding aan een conservatorium werd verstoord door de coronapandemie.

Een tussenjaar biedt uitkomst: Kira stelde een programma samen ter voorbereiding op het maken van een afgewogen keuze voor een geschikte vervolgdocent- en opleiding. Een van de onderdelen hierbinnen is het volgen van masterclasses en cursussen bij Mihaela Martin, Itamar Zorman en Pavel Berman.

Waarom wilde je specifiek bij deze mensen een masterclass volgen?
“Over Mihaela Martin hoorde ik voor het eerst van een goede violiste en kennis van mij, die bij Martin aangenomen was aan de Barenboim-Said Akademie in Berlijn. Martin bleek een welbefaamde viooldocente te zijn: veel van haar leerlingen zijn erg succesvol en spelen zowel technisch als muzikaal heel goed. Dit trok me aan om bij haar een masterclass te nemen.

Ik wilde ook graag naar Amerika in mijn tussenjaar, omdat daar veel elementen uit de muziekwereld samenkomen. Ik kwam op social media het Bowdoin International Music Festival in Brunswick (Maine) tegen, en koos daar voor lessen bij Itamar Zorman. Ik genoot erg van zijn spel en hij heeft een fantastische achtergrond voor een docent. Zo studeerde hij in New York City zowel aan Juilliard als The Manhattan School of Music, en aan de Kronberg Academy (Duitsland). Ook won hij de eerste prijs op het Tchaikovsky Concours in 2011. Helaas kwam ik erachter dat hij niet aan een conservatorium lesgeeft. Bovendien realiseerde ik me dat ik toch liever wat dichterbij huis wilde blijven.
Zo leerde ik Pavel Berman kennen. Mijn huidige docente had hem al eerder aanbevolen, en in september kwam er een mooie kans om maandelijks lessen bij hem te volgen aan de Accademia Perosi in Biella, Italië.”

Wat heb je geleerd van deze docenten en hun lessen?
“Elk van deze docenten heeft mij veel bijgebracht voor de rest van mijn leven, in aanvulling op de fantastische lessen van mijn huidige docente. Mihaela Martin heeft me laten zien hoe belangrijk daadwerkelijk de Urtext is voor het beter begrijpen van een compositie. Itamar Zorman heeft me advies gegeven over hoe ik bepaalde technieken nog efficienter kan studeren. En Pavel Berman heeft mij geholpen mijn spel verder te verdiepen en nieuwe klanken te ontdekken.”

De tekst gaat verder onder de afbeeldingen.

Kira van der Woerd (vierde van links) tijdens een Masterclass van Mihaela Martin en Frans Helmerson en tijdens een optreden op het Bowdoin International Music Festival.

Wat heb je, naast de masterclasses, nog meer gedaan tijdens je tussenjaar?
“Naast de masterclasses ben ik in mijn tussenjaar in Amsterdam begonnen met de studie muziekwetenschap. Ik wilde me graag ook actief bezig blijven houden met de theoretische kant van muziek, zoals muziektheorie en solfège. Daarnaast volg ik muziekgeschiedenis en harmonieleer: vakken die mij ongetwijfeld ook aan het conservatorium gegeven zullen worden.”

Ben je ondertussen wat wijzer geworden met het oog op je vervolgstudie? 
“Het kiezen van een vervolgdocent is een erg persoonlijk proces en een goede docent voor de ene is niet direct de ‘perfect-fit’ voor een ander. Zowel Mihaela Martin als Itamar Zorman zijn fantastische docenten en hebben me heel veel geleerd, maar door de maandelijkse interactie met Berman heb ik een betere band met hem kunnen opbouwen. Ik heb daarom auditie gedaan aan het conservatorium in Lugano, Zwitserland. Ik voel dat zijn manier van lesgeven het best aansluit bij de huidige fase van mijn ontwikkeling en toch nog voor genoeg uitdaging zorgt.”

Zou je jongere violisten ook aanraden om een tussenjaar te nemen? 
“Het is erg belangrijk om zelfverzekerd te zijn van de keuze die je maakt. Als je bijvoorbeeld al van jongs af aan een docent voor ogen hebt, dan hoef je daarvoor niet per se een tussenjaar te nemen.

Ik ben zelf wel blij met de keuze. Voor mij persoonlijk is het erg belangrijk om een voorproefje te krijgen van de dynamiek die er tijdens het lesgeven tussen mij en de docent is. Door de coronapandemie heb ik toentertijd geen masterclasses kunnen volgen, en was dit tussenjaar dus een goede oplossing om dit alsnog te ervaren. Als jij jezelf hier in herkent, dan is een tussenjaar misschien wel iets voor jou.”

Kira van der Woerd ontving in 2022 namens de VandenEnde Foundation een bedrag van € 5.000,- voor het volgen van verschillende masterclasses.