11 augustus 2024 | Studiebeurs
Interview: Stijn Maathuis heeft zijn plek gevonden
Stijn Maathuis (1999) danst al sinds zijn zevende, maar lange tijd bleef het een hobby. Na de middelbare school studeerde hij Liberal Arts & Sciences en Rechtsgeleerdheid, maar uiteindelijk kroop het bloed waar het niet gaan kon. Zodoende staat hij aan de vooravond van zijn derde studiejaar aan de Salzburg Experimental Academy of Dance: “Ik ontdekte in mezelf een nieuwsgierigheid en een motivatie om te leren die ik tijdens mijn academische studies nooit heb gevoeld.”
Het zag er in eerste instantie niet naar uit dat je professioneel danser zou worden. Hoe is het uiteindelijk toch zover gekomen?
“Ja, dat klopt! Ik ben ooit begonnen met ballet, omdat mijn vriendinnetje me had uitgenodigd voor haar open Valentijnsles. Ik vond dat zo leuk dat ik ben gebleven. Aan het begin van de middelbare school kreeg ik een nieuwe balletdocent, Charlotte van den Reek, die me niet alleen in contact bracht met moderne dans, maar me ook uitnodigde om deel te nemen aan een nieuwe groep, L.O.F. DanceCrew, waarmee we jaarlijks meerdere eigen producties zouden maken. Hier heb ik mijn passie voor dansen en voorstellingen maken ontdekt, in alle geuren en kleuren waarmee we dat met deze groep konden doen.
Ik heb altijd super veel genoten van het dansen en het samenwerken met de dansers van L.O.F.. Omdat ik hier zo’n fijne tijd had, maar ik me ook interesseerde voor andere studierichtingen, heb ik in 2018 besloten om me te richten op een studie Liberal Arts & Sciences en dans als hele leuke en voldoening gevende hobby dichtbij te houden.
Tegen het einde van mijn bachelor bij Amsterdam University College begon het echter toch weer te kriebelen om meer te doen met dans. Na jaren theoretisch onderwijs had ik nog steeds de behoefte om door te leren, maar dan wel op een praktischere manier, waarbinnen ik meer vrijheid zou voelen om mijn eigen weg te banen.
Ook was ik toen bijna 22 jaar oud en ik realiseerde me dat ik nu actie moest ondernemen als ik ooit van dans meer dan een hobby zou willen maken. Zo ben ik het daaropvolgende jaar, naast een verkorte bachelor Rechtsgeleerdheid aan de Universiteit van Amsterdam, audities gaan doen in binnen- en buitenland bij dansacademies voor hedendaagse dans.”
Hoe kwam je uiteindelijk terecht met de Salzburg Experimental Academy of Dance?
“Over SEAD heb ik voor het eerst gehoord via een dansdocent in Amsterdam, die dacht dat deze opleiding misschien wel iets voor mij zou zijn. Tijdens mijn ‘auditiejaar’ heb ik een workshop gevolgd op SEAD, die gebaseerd is op het weekschema van de dansstudenten. Ik vond dat echt geweldig. De focus, de toewijding en de kennis die de docenten (en een aantal studenten die ik daar ontmoette) met me deelden, gaven mij een enorme energie-impuls. Dit was voor mij een bevestiging om daar auditie te gaan doen.
De selectie voor SEAD vond ik het spannendst van de zeven scholen waarvoor ik auditie heb gedaan. Vooral de uitslag van de eerste ronde was spannend. Ik had namelijk bijna dezelfde docenten tijdens de SEAD auditie als bij mijn auditie bij P.A.R.T.S. in Brussel. Daar was ik niet door de eerste selectie gekomen. Ik herinner me nog heel goed dat ik een vreugdedansje deed op Utrecht Centraal toen ik het goede nieuws in mijn mailbox ontving.”
De tekst gaat verder onder de afbeeldingen.
“Hierop volgde een week met dagelijkse selectierondes in Salzburg. Het was een week met allerlei verschillende workshops, van ballet tot theater tot een schrijfopdracht, waarbij het elke avond weer spannend was of ik door mocht naar de volgende ronde. Opeens was het de laatste dag, die bestond uit solo’s en interviews. Ik had me aanvankelijk aangemeld om het eenjarige FIRE programma te doen, maar tijdens mijn interview vroeg de schooldirectie me of ik in plaats daarvan niet de volledige opleiding van vier jaar zou willen doen. Zonder definitief antwoord te geven, heb ik het interview verlaten, en na een uurtje piekeren ben ik teruggerend en heb ik het aanbod aanvaard. Terug in Amsterdam had ik meteen tentamenweek van mijn rechtenstudie. De week erna kreeg ik de formele uitnodiging om het volgende schooljaar te beginnen met de dansopleiding bij SEAD.”
Je hebt nu twee jaar SEAD erop zitten. Hoe kijk je terug op die jaren?
“Ik herinner me nog heel goed dat gedurende mijn gehele eerste jaar elke dag voelde als een op zichzelf staand avontuur, en dat het aan het eind van de week voelde alsof er een maand aan ervaringen en indrukken was verstreken.
In het eerste jaar was het voor mij best een grote omschakeling om over te gaan op het ‘echte’ dansleven. ’s Ochtends met medestudenten rollen over de vloer, in plaats van een boek lezen in de bibliotheek. Elke dag wel vier nieuwe outfits aan (in verband met de inspanningsvochtigheid), en elk vrije moment even wat eten om mijn energie op peil te houden. De dorst die ik voelde naar technische kennis om verder te komen in mijn dans, werd vanaf dag één gevoed door een waterval aan informatie. Ik ontdekte in mezelf een nieuwsgierigheid en een motivatie om te leren die ik tijdens mijn academische studies nooit heb gevoeld.
De dagstructuur op SEAD is vrij regelmatig, met elke dag yoga, ballet en contemporary voor de lunch, en, afhankelijk van het blok, in de middag creatieve workshops of een creatieproces met een choreograaf. Daarnaast is er voor studenten veel ruimte op school om eigen werk te maken en te presenteren. Daar ben ik vanaf mijn eerste jaar met medestudenten al veel mee bezig geweest. Mijn klasgenoten komen vanuit de hele wereld en hebben heel verschillende dansachtergronden: van ballet tot hiphop, breaking en traditionele dansvormen. Juist die mix vind ik heel inspirerend.
We hebben een aantal docenten die vaak terugkomen om les te geven, maar elk blok wisselt de samenstelling en de invulling van ons programma, wat ik ook heel leuk vind. Het is veel schakelen tussen verschillende stijlen, technieken en manieren van werken, maar ik merk dat ik langzaamaan mijn eigen rode draad ontdek binnen alle stijlen en zo ook mijn specifiekere interesses kan ontwikkelen. Op dit moment ben ik bezig met het begrijpen en ontwikkelen van een onverminderd bewustzijn tussen de uitersten van spanning en ontspanning in mijn lichaam. De antwoorden op vragen zoals deze leiden me altijd weer tot nieuwe vragen en zo blijf ik lekker bezig.”
De tekst gaat verder onder de afbeeldingen.
De opleiding bevindt zich in Salzburg. Hoe is het om daar te studeren?
“Salzburg is een mooie, oude stad, gelegen aan de voet van de Alpen. Sinds ik kind ben, kom ik bijna elk jaar wandelen in de bergen, dus het voelt – nog steeds – een beetje als vakantie als ik daar in het weekend een mooie wandeling kan maken. Er is inmiddels een aantal plekken waar ik vaker terugkom met vrienden om te relaxen of een boekje te lezen, zoals het Almkanal om te zwemmen, de Kühberg voor het mooie uitzicht en een geheime grot met een waterval.
Ik vind het met mijn intensieve opleiding vooral fijn dat Salzburg groen, rustig en met de fiets begaanbaar is, zodat ik in mijn vrije uurtjes wat kan bijkomen en makkelijk vrienden kan opzoeken in de stad. Daarnaast zijn er ook jaarlijkse muziek- en dansfestivals in de stad waar we met de school vaak gaan kijken en soms ook aan meedoen.”
Hoe kijk je vooruit naar de komende periode?
“Elk jaar zijn de docenten die naar SEAD komen en de momenten wanneer we mogen optreden een ‘geheim’, dus ik laat mij verrassen. Wel weet ik dat het programma op SEAD wat betreft de structuur redelijk gelijk blijft aan de eerste twee jaren, en dat we in het derde jaar meer creaties met choreografen zullen hebben.
In de komende jaren zou ik heel graag een stageplek vinden bij een dansgezelschap, zodat ik een professionele werkomgeving kan ervaren en meer kan optreden. De ambities van mijn klasgenoten zijn erg divers, dus ik kijk en luister ook goed naar de mensen om mij heen via wie ik nieuwe choreografen, dansers en gezelschappen ontdek. Ik vind het ook erg leuk om van docenten over hun professionele ervaringen te horen. Op dit moment ben ik in een oriënterende fase. Het aankomende jaar blijf ik dansgezelschappen volgen op Instagram, ze bezoeken als ze op tournee in de buurt zijn en contact leggen om mee te kunnen doen aan een interne les, om uiteindelijk zo steeds meer van de professionele wereld op te kunnen snuiven.”
Heb je nog tips voor toekomstige studenten die graag een studie in het buitenland willen doen?
“Doen! Het is superleuk om mensen te ontmoeten van verschillende plekken over de wereld en levens, eten, muziek en ideeën met elkaar te delen. Zeker als meerdere mensen met een internationale achtergrond op een nieuwe plek samenkomen, is het erg leuk om vanaf nul alles samen te ontdekken, Het helpt om een huis te delen met huisgenoten met wie je goed klikt, dus het is het waard om hier wat aandacht aan te besteden (bellen en afstemmen van tevoren en samen je huis gezellig maken). Zo kun je een fijne basis opbouwen en vanuit daar deze nieuwe plek ontdekken.”
Stijn Maathuis ontving in 2023 en in 2024 een studiebeurs van respectievelijk € 6.500,- en € 7.000,- voor zijn studie aan de Salzburg Experimental Academy of Dance.