1 oktober 2024 | Studiebeurs
Interview: Sophie Koole studeerde aan het Trinity Laban Conservatoire
Als muzikant, zangeres en zangdocent combineert Sophie Koole (1998) verschillende stijlen met elkaar; van pop tot soul en van R&B tot jazz. Om de zoektocht naar haar eigen sound verder te stimuleren, doet ze in Londen auditie voor het Trinity Laban Conservatoire of Music en Drama. Na een streng auditieproces, waarbij slechts een handjevol studenten worden toegelaten, krijgt Koole goed nieuws en mag ze starten. Toch verloopt niet alles volgens verwachting. Ze blikt terug op het afgelopen jaar.
Wanneer viel voor jou het kwartje dat je een professionele carrière als zangeres wilde worden?
“Ik kan me niet een specifiek moment herinneren waarop ik besloot om zangeres te worden, maar ik heb altijd geweten dat, wat ik ook zou doen in mijn leven, zingen er een grote rol in zou spelen. Ik zong vroeger altijd; ik imiteerde Beyoncé en Rihanna en zong mee met de liefdesliedjes van Amy Winehouse. Toen ik moest beslissen wat ik zou gaan studeren, kwam het conservatorium niet als eerste in mij op. Dat voelde veel te hoog gegrepen en ik twijfelde of muziek studeren de juiste weg was om mijn ambities als zangeres te realiseren. Mijn zangdocent moedigde mij toch aan om naar een aantal open dagen te gaan van muziekopleidingen. Toen ik Codarts Rotterdam binnenliep, was ik verkocht.
Mijn interesse in jazz ontwikkelde trouwens pas later, toen ik in mijn eerste jaar van het conservatorium zat. Ik hoorde andere studenten jazz spelen en studeren en ik wist: hier wil ik meer over leren!”
Na Codarts besloot je de oversteek te maken naar Londen, voor je master aan het Trinity Laban Conservatoire of Music en Drama. Wat trok je aan in die master?
“Tijdens mijn studie aan Codarts heb ik veel geleerd over verschillende soorten muziek en een brede muzikale basis ontwikkeld. Ik merkte daar alleen een strenge scheiding tussen pop en jazz, terwijl er naar mijn mening ook zoveel overlap is.
De master aan Trinity trok mij aan, omdat de school openstaat voor die overlapping en voor het kijken over de begrenzingen van genres heen. Daarnaast bevindt de opleiding zich in een stad waar heel veel muzikale vernieuwing plaatsvindt, en waar veel te gekke muzikanten wonen en spelen.”
De tekst gaat verder onder de afbeeldingen.
Hoe kijk je terug op het afgelopen jaar?
“Ik kijk terug op een leerzaam jaar; niet alleen op muzikaal, maar ook op persoonlijk vlak. In het curriculum van de school zijn er dingen die tegenvielen, waaronder het weinige aantal lessen per week en de kleinschaligheid van de master. Dat had ik niet verwacht en viel dus een beetje tegen.
Desalniettemin waren de lessen die ik wél had erg fijn en leerzaam. In de ensemble-lessen heb ik veel geleerd over samenspel en hoe je, door goed naar elkaar te luisteren en alle partijen van een stuk heel goed te kennen, een veel dynamischer en muzikaler geheel ten gehore brengt. Daarnaast heb ik in mijn één-op-één-lessen met docenten gewerkt aan mijn sound binnen jazz en andere genres, en hebben we gekeken naar hoe ik mijn eigen stijl kan vinden binnen verschillende soorten muziek. Hier heb ik veel aan gehad en zal ik altijd meenemen in wat de toekomst me zal brengen.”
Je noemde het al: Londen is een stad met veel muzikale vernieuwing. Hoe is het verder om in zo’n wereldstad te studeren?
“Londen is een fantastische stad! Het is ontzettend groot en daardoor is er altijd wat te doen. Er is veel kunst om te bewonderen en de parken zijn prachtig en mooi onderhouden. Ik woonde zelf naast het Greenwich Park in Zuidoost-Londen. Greenwich is een mooie buurt met een interessante maritieme geschiedenis. Het voelde soms meer als een buitenwijk van Londen, dan Londen zelf, omdat het rustig is en relatief ver van het centrum ligt. Tegelijk was het centrum met de DLR (een soort metro) alsnog goed te bereiken.
Dat deed ik ook regelmatig, want er zijn ontzettend veel theaters. Het was indrukwekkend om naar voorstellingen te gaan. Ik heb aan Trinity een minor gevolgd over opera en raakte daar geïnteresseerd in deze kunstvorm. Je kunt soms al voor acht pond een ticket bemachtigen voor een voorstelling in de Royal Opera House. Je zit dan weliswaar bovenin op houten bankjes met ‘restricted view’, maar daardoor kon ik wel goed de orkestbak zien. Dat vond ik alleen maar geweldig.”
De tekst gaat verder onder de afbeeldingen.
Het eerste jaar van je master zit erop. Wat brengt de toekomst?
“Ik heb besloten om niet een tweede jaar te studeren in Londen, maar om vanuit Nederland af en toe heen en weer te gaan en op beide plekken te blijven spelen en op te treden. Ik ga eind oktober een weekend naar Londen om daar de studio in te duiken en een van mijn composities van het afgelopen jaar op te nemen.
Wat de toekomst verder precies zal brengen, weet ik natuurlijk niet, maar mijn doel is om in Rotterdam/Nederland en Londen actief te zijn, te blijven spelen met de mensen die ik daar heb ontmoet en om mijn nieuwe muziek uit te brengen. Ik neem alles mee wat ik heb geleerd van mijn jaar in Londen en pas dat toe in wat ik doe: het schrijven van muziek, het spelen van stukken en het verder blijven ontwikkelen van mijn sound.”
Wat zou je willen meegeven aan toekomstige studenten die graag een studie in het buitenland willen doen?
“Ik zou willen meegeven dat het sowieso een verrijkende ervaring is en dat het zeker is aan te raden! Maar: je moet je ook zeker niet verkijken op hoeveel tijd het kost om ergens te aarden, om goede vriendschappen op te bouwen en om je helemaal thuis te voelen. Ik hoop dat andere mensen een iets grotere groep medestudenten om zich heen zullen hebben die in hetzelfde schuitje als zijzelf zitten. Zo niet, dan moet je echt zelf initiatief durven nemen en er werk van maken om alles te halen uit het jaar waarvoor je bent gekomen. Mijn ervaring is dat dit gaat met vallen en opstaan, maar dat dit het absoluut waard is om er helemaal voor te gaan.”
Sophie Koole ontving voor het studiejaar 2023/2024 namens de VandenEnde Foundation een studiebeurs van € 15.000,- voor haar masteropleiding aan de Trinity Laban Conservatoire of Music en Drama in Londen.