23 december 2023 | Studiebeurs

Interview: Kaitlyn Veerman droomt over Het Zwanenmeer

"Op het podium staan met elkaar is magisch en wat ik het allerliefste doe."

Van jongs af aan weet ze het zeker: ballet is haar toekomst. Kaitlyn Veerman (2009) is met haar veertien jaar op weg om haar dromen na te jagen. Op dit moment combineert ze haar derde jaar op de middelbare school met het vijfde jaar op de Nationale Balletacademie. Een zware combinatie, maar gelukkig gaat het goed. De komende tijd moet ze gaan nadenken over vervolgopleidingen. Welke toekomstdromen heeft Kaitlyn?

Waar is je liefde voor ballet begonnen?
“Dat begon op driejarige leeftijd. Mijn broer mocht op voetbal en mijn ouders vroegen wat ik wilde doen. Dat werd ballet, al had ik geen idee waarom. Toen ik vijf werd, mocht ik in een selectiegroepje. Daarmee gingen we naar het NK Ballet in Castricum. Voor mijn ouders werd het dáár duidelijk: op het podium danste ik als een sierlijke vlinder, niet gehinderd door de grote zaal en het publiek: dit was mijn ding! Wat niemand verwachtte, was dat ik een tweede plek kreeg. Daar stond ik als klein meisje met een grote beker. Mijn balletdocente was heel trots en wilde dat ik zestien uur per week ging trainen. Nu tweede; volgend jaar zou ik voor de eerste plaats gaan.

Mijn ouders twijfelden over het traject, maar na wat rondbellen voor advies kwamen ze terecht bij de talentscout van de Nationale Balletacademie. Zij raadde me aan te beginnen bij Balletstudio Marieke van der Heijden. Daar volgde ik dus voortaan balletles en werelddans. Vanaf daar mocht ik meedoen aan de auditie voor pré-NBA en later de audities voor de Nationale Balletacademie.”

Tekst gaat verder onder de afbeeldingen.

Weet je nog wat je dacht toen je voor het eerst binnenkwam op de Nationale Balletacademie?
“Toen ik het voor het eerst het gebouw inliep, was ik heel zenuwachtig, maar ik had er ook heel veel zin in. Doordat ik ook de twee vooropleidingsjaren heb gedaan, kende ik al veel andere leerlingen. Dat maakte het veel minder spannend en meer vertrouwd. Ik vond het heel leuk en fijn om eindelijk samen in een klas te zitten waar iedereen dezelfde droom heeft: een professionele balletdanser(es) worden.

Mijn eerste balletles was spannend. Daar stond ik dan, in mijn balletpakje, niet wetende wat er komen ging. Maar na de les wist ik het meteen: ik zit op de juiste school, waar ik kan groeien tot een echter danser en mijn passie voor ballet kan delen met anderen. Ook in de schoolklas van groep 7 en 8 van de Olympiaschool, waarbij je met de balletacademie in het gebouw zit, voelde het heel fijn met al mijn balletvrienden.”

Je bent nu bezig met je vijfde jaar van de Nationale Balletacademie. In hoeverre zijn de lessen afgelopen jaren veranderd?
“Ik merk dat de focus vroeger heel erg lag op een goede basis creëren. Veel floorbarre oefeningen om sterker te worden, en de regels van elk pasje werden steeds weer opnieuw uitgelegd. Naarmate je ouder wordt, word je niet meer constant herinnerd aan waaraan je moet denken als je een pasje uitvoert. Daarin word je steeds zelfstandiger.

Nu, in mijn vijfde leerjaar bij de Nationale Ballet Academie, krijg ik dagelijks les van Nathalie Caris. Zij leert ons om ook veel te werken aan het laten zien van dansgevoel en om hier bewust mee om te gaan. Zoals gezegd: hoe ouder je wordt, hoe zelfstandiger je in een les staat. Natuurlijk krijg je nog steeds correcties van je docent, maar over het algemeen krijg je minder aandacht en moet je veel meer zelf gaan werken.

Ook krijg ik een keer in de week het bijvak caractere van Grigori Tchiterine. Hij maakt mij nóg meer bewust hoe belangrijk het bovenlichaam is bij het dansen. Hij heeft veel geduld en wil graag dat we alles eerst begrijpen vóórdat we het proberen. Hij laat mij zien hoe mooi ballet (en caractere) kan zijn als je het op de juiste manier doet.”

Eerder kreeg je ook coaching van Casey Herd. Wat heeft hij je geleerd?
“Casey Herd was ooit Eerste Solist bij Het Nationale Ballet. Hij hielp mij vooral met het werken aan correcties die ik van mijn vaste docent kreeg. Het fijne was dat het één-op-één was en ik daardoor veel meer persoonlijke aandacht en tijd kreeg, waardoor hij alles goed aan mij kon uitleggen. Hij heeft mij ook geholpen met het maken van een auditievideo voor de aanmeldingen voor summer schools. En voor mijn ouders was zijn advies ook prettig: zij komen niet uit de danswereld en dan is het fijn als er iemand meedenkt of uitleg geeft over hoe die wereld werkt. Maar doordat de dagen bij de Nationale Balletacademie zo lang en intensief werden, ben ik op een gegeven moment gestopt met deze lessen.”

De tekst gaat verder onder de afbeeldingen.

Je combineert inderdaad de Nationale Balletacademie met je middelbare school. Hoe is die combinatie?
“De combinatie is erg zwaar. Ik zit nu in het derde jaar op het Gerrit van de Veencollege. Je wilt goed presenteren op de middelbare school, maar natuurlijk al helemáál bij NBA. Door de lange dagen is er meestal weinig tijd voor huiswerk of leren voor toetsen. Ik ben een aantal dagen in de week pas om 19.00u klaar. Door mijn reistijd naar huis in Lelystad waren mijn dagen lang en zwaar. Huiswerk en leren voor toetsen moet je dan heel goed vooruitplannen, wat soms nog best lastig kan zijn.

Begin dit schooljaar ben ik op kamers gaan wonen bij een lieve mevrouw in Amsterdam. Nu houd ik meer energie over voor ballet, school en soms iets doen met vrienden. Best bijzonder op kamers op je veertiende. En gelukkig gaat het goed op school.”

Welke toekomstdromen heb je al?
“Je bent als leerling van de vooropleiding zó bezig met elk jaar beter worden, dat ‘later’ nog ver weg is. Nu ik in de bovenbouw zit, wordt het tijd om de komende jaren meer om me heen te kijken waar ik auditie wil gaan doen.

Na mijn vooropleiding op de Nationale Balletacademie zou ik in ieder geval heel graag naar een balletacademie gaan voor mijn bachelor. Daarbij moet ik ook internationaal kijken. Ik ben nu bezig via summer schools om meer te leren hoe andere balletacademies zijn. Vorig jaar mocht ik naar Princess Grace Academy in Monte Carlo. Komende zomer ga ik misschien naar de International Ballet Masterclasses in de studio’s van het Czech National Ballet in Praag. Daar heb ik zó veel zin in!

Later wil ik graag in een breed balletgezelschap dansen: van klassiek tot moderne balletten. Ik wil ooit graag de rol van Odette dansen in Het Zwanenmeer. Dit de eerste voorstelling die ik ooit heb gezien van Het Nationale Ballet. Ik vind het een prachtig stuk en zou dit dolgraag een keer willen doen. Op het podium staan met elkaar is magisch en wat ik het allerliefste doe.”

Voor haar opleiding aan de Nationale Balletacademie krijgt Kaitlyn Veerman sinds 2021 een studiebeurs van de VandenEnde Foundation.

Kaitlyn Veerman. Foto: Mickael Björn.