19 oktober 2025 | Studiebeurs
Interview: Cellist Emma Naegele zoekt het dichter bij huis
Cellist Emma Naegele (2005) is graag op reis. Al tijdens haar middelbare school vertrok ze naar het Belgische Waterloo voor een studie aan de Musica Mundi School. Na afronding daarvan vertrok ze richting de Alpen, waar ze in 2023 haar bacheloropleiding aan de Universität Mozarteum (Salzburg) begon. En afgelopen zomer vloog ze naar Virginia voor een zomercursus aan het Heifetz International Music Institute. De komende periode zoekt Emma het dichterbij huis en vervolgt ze haar bachelorstudie aan het Conservartorium van Amsterdam, maar eerst blikt ze met ons terug op de afgelopen jaren.
Hoe kijk je terug op de afgelopen twee jaar in Salzburg?
“Voordat ik naar Salzburg ging, ben ik in 2021/2022 al verhuisd naar de Musica Mundi School in Waterloo (België), om daar mijn middelbare school af te ronden. Op dit internationale internaat, gevestigd in een voormalig klooster, wordt een intensief muziekprogramma gecombineerd met het Cambridge schoolsysteem. Na de eenzaamheid van de corona-lockdown voelde Musica Mundi als de meest ideale plek. Hoe egoïstisch het misschien ook klinkt: het was een verademing om een plek te hebben waar we als leerlingen elkaar hadden, los van wat er in de wereld gebeurde. We maakten muziek tot diep in de nacht en de lessen gingen gewoon door.
Die volledige onderdompeling in muziek was voor mij enorm waardevol. Naast de vele diverse muzieklessen kreeg ik de kans om zowel solo als in diverse kamermuzieksamenstellingen op te treden op bijzondere locaties, waaronder in Londen en in Bozar in Brussel. Na mijn afstuderen wist ik zeker dat ik in het buitenland wilde blijven studeren, geïnspireerd door nieuwe culturen, andere mensen en verschillende onderwijssystemen. Zo kwam ik terecht in Salzburg: een overzichtelijke, bijna sprookjesachtige stad met een rijke muziekgeschiedenis. Een prachtige omgeving om te wonen en te studeren.
Ik vond die overstap moeilijker dan ik had gedacht. Waar ik eerder een balans moest vinden tussen school en muziek, met aan beide kanten hoge verwachtingen, was er nu veel leegte. Er waren nauwelijks verplichte lesuren en had ik opeens zeeën van tijd voor zelfstudie. Ik moest mijn dagen zelf structureren om ze zo efficiënt mogelijk in te richten. Gelukkig kwam ik er redelijk snel achter wat voor mij het beste werkte.
Ik vond het bijzonder om te merken hoeveel liefde voor klassieke muziek er nog in Oostenrijk heerst. Dat werkte opwekkend en inspirerend. In de afgelopen twee jaar daar heb ik, naast activiteiten in Nederland, dan ook veel waardevolle ervaringen in Oostenrijk mogen opdoen, met onder andere een concerten in het Wiener Konzerthaus met Emanuel Tjeknavorian en een uitvoering van Don Giovanni aan de wereldexpo in Osaka, Japan.”
De tekst gaat verder onder de afbeeldingen.
Na Salzburg ben je niet stil blijven zitten, maar verder gaan reizen naar de VS. Waarom wilde je graag deelnemen aan de zomercursus van het Heifetz International Music Institute?
“Behalve fijne leeromstandigheden door het jaar heen heb ik altijd het gevoel gehad dat zomercursussen je misschien nog wel het meest voeden. Ze zijn vaak intensief en compact, waardoor je in een korte tijd enorm veel leert. Juist omdat ze maar een beperkte duur hebben, haal je er automatisch alles uit.
In Europa duren de meeste cursussen, mede door onze kortere zomervakanties dan in de VS, zelden langer dan twee weken. Daarom leek het me bijzonder en interessant om een keer een cursus in de Verenigde Staten te doen, waar de duur een cursus al begint bij zes weken. Ik besloot me aan te melden voor het Heifetz International Music Institute.
Omdat ik een grote liefde heb voor kamermuziek, koos ik voor de intensieve ‘Chamber Music Seminar’. Hierbij wordt het reguliere ‘solo’-programma met het instuderen van twee volledige strijkkwartetten gecombineerd. Dit gebeurt met een full scholarship. Na een streng selectieproces kreeg ik de uitnodiging om daadwerkelijk te komen.”
Hoe blik je terug op de cursus?
“Tijdens Heifetz verblijf je op een typisch Amerikaanse campus, al een hele ervaring op zich. Het deed me denken aan Musica Mundi: eindeloos veel samen spelen, elkaar coachen en inspireren.
Bijzonder is dat je elke week lessen krijgt van een andere geweldige docent. Zo word je ondergedompeld in uiteenlopende stijlen en visies. Dit betekent niet dat je het met alles of iedereen eens hoeft te zijn, maar het juist kan helpen bij het vormen van je eigen ideeën.
Daarnaast zijn er communication classes, zoals public speaking en yoga, die je als musicus op andere vlakken ontwikkelen. Het meest uniek vond ik de Tape and Listen– sessies: een dag voor je optreden speel je je stuk door in concertkleding. Die opname kijk je direct terug met Nickolas Kitchen, de artistiek leider van het festival. Ook al is het ergens confronterend of ongemakkelijk, geven deze sessies je veel inzicht en hopelijk ook vertrouwen om de volgende dag sterker op het podium te staan.”
De tekst gaat verder onder de afbeeldingen.
Na jaren onderweg te zijn geweest, heb je besloten om komend jaar te gaan studeren in Amsterdam?
“Ik hou van reizen, maar omdat ik voortdurend heen en weer ging, werd het op een gegeven moment te veel. En hoe prachtig Salzburg ook is, is het door het jaar heen niet de meest bruisende stad. Ik kwam dezelfde groepen toeristen vaak meerdere keren per dag tegen haha. Hoewel ik het waardeerde om mijn bachelor te beginnen op een plek waar je niet snel afgeleid raakt, voelde ik dat het tijd was voor iets anders. Ik was benieuwd hoe het zou zijn om alles wat ik de afgelopen vier jaar in het buitenland heb mogen leren, mee te nemen naar een plek dichter bij huis.
Ik vervolg mijn bachelor nu bij Pieter Wispelwey aan het Conservatorium van Amsterdam: een enorm betrokken en inspirerende docent met veel aandacht voor detail, van wie ik weet dat ik ontzettend veel ga leren.”
Hoe zie je je muzikale toekomst voor je?
“Ik heb veel concerten staan de aankomende tijd, waaronder mijn eerste project met het LGT Young Soloists in Duitsland: een kamermuziek project met leden van het Rotterdams Philharmonisch. Daarnaast ook een wintertournee van het NJON, waar ik samen met violiste Diana Fakour het prachtige Brahms dubbelconcert mag uitvoeren. Naast solo optredens heb ik ook concerten staan met mijn zusje Katja Naegele en pianist Jorian van Nee.
Met alles wat er in de wereld gaande is, hoop ik mijn liefde voor muziek te mogen blijven delen met anderen en veel concerten te geven zowel als kamermusicus als solist. Na mijn bachelor wil ik misschien wel weer in het buitenland studeren, maar ik weet dat nog niet zeker. Voor nu ben ik erg blij om in Nederland te zijn.”
Heb je nog tips voor talenten die ook overwegen om een studie in het buitenland te gaan doen?
“Ik zou die kans altijd aangrijpen. Een ervaring in het buitenland – of dat nu een langere studieperiode is of een korte zomercursus – geeft je ontzettend veel mee. Je komt er gegarandeerd rijker uit terug; niet alleen op muzikaal vlak, maar ook als persoon.
Je ontmoet mensen die totaal andere achtergronden hebben, in andere culturen zijn opgegroeid en door heel verschillende musici zijn gevormd. Dat zorgt ervoor dat je nieuwe perspectieven leert kennen en jezelf muzikaal én persoonlijk blijft uitdagen. Je komt in aanraking met ideeën, speelstijlen en manieren van denken die je binnen je vertrouwde kring misschien minder snel zal ontdekken. Je komt er met nieuwe ideeën, vriendschappen en ervaringen uit terug, die je hoe dan ook met je mee zal dragen.”
In de periode 2019-2025 ontving Emma Naegele verschillende studiebeurzen voor opleidingen en cursussen, in totaal ter waarde van € 43.736,-.