24 maart 2024 | Studiebeurs

Interview: Norea Quirijnen en het Royal College of Music

"Ik genoot, en geniet nog steeds, van die muzikale vrijheid."

Als klein meisje danst ze op de muziek van haar oudere broer en zus, maar een balletcarrière ligt niet in het verschiet. Op haar negende ontdekt Norea Quirijnen (2004) namelijk de viool, en een aantal jaar later ruilt ze deze in voor het diepe en warme geluid van de altviool. Ze besluit de stap te wagen naar een professionele carrière en verhuist naar het Belgische Waterloo om haar middelbare school af te maken op de Musica Mundi School. Door docent Nathan Braude wordt Norea aangemoedigd auditie te doen voor het Royal College of Music in Londen. Met succes: sinds september 2023 studeert ze in de Britse hoofdstad.

Hoe ben je op het Royal College of Music terechtgekomen?
“Ik ging als kind vaak mee naar masterclasses van mijn zus. Ik vond het altijd heel boeiend om daarbij te zitten, dus heb ik heel erg gezeurd bij mijn ouders. Ze twijfelden of een instrument wel iets voor mij was, want ik ben echt heel behoorlijk dyslectisch, en noten lezen is niet mijn ding. Op mijn twaalfde mocht ik het splinternieuwe instrument, de altviool, van mijn docent Julia Dinerstein proberen en het was meteen een grote liefde. Mijn viool heb ik daarna nooit meer aangeraakt.

In 2019 ging Julia lesgeven op de Musica Mundi School en ben ik haar gevolgd. Op die school gaat je leercurve in een korte tijd flink omhoog. Je leert ook door te observeren hoe anderen dingen krijgen aangeleerd. Daardoor ging ik ook verlangen naar andere manieren en methoden. De directeur van de school liet mij toen kennismaken met Nathan Braude. Hij heeft goed gezien waar ik behoefte aan had, want muzikaal matchte het meteen.

Dit gebeurde pas in september 2022; mijn laatste jaar op Musica Mundi. Ik heb daardoor eigenlijk geen tijd gehad om lang stil te staan bij mijn vervolgopleiding en bij welke docent ik deze zou willen volgen, maar Nathan gaf ook les op het Royal College of Music in Londen. In het Verenigd Koninkrijk moet je heel vroeg auditie doen. Ik dacht dus: ik probeer het gewoon! Als het niets wordt, dan heb ik nog alle tijd om te zoeken naar een andere docent. Maar dat hoefde niet: ik werd aangenomen én ik kreeg een scholarship. Het was een buitenkans om op een wereldberoemd conservatorium te mogen studeren.”

De tekst gaat verder onder de afbeeldingen.

Hoe ervaar je de lessen van Nathan Braude?
“Zijn lessen zijn zeer divers. Ik krijg erg goede technieklessen van hem, maar het meest leer ik over hoe ik een muziekstuk wil benaderen. Wat wil ik tot uitdrukking brengen, en wat heb ik daarvoor nodig? Hij stimuleert me om echt mijn eigen keuzes te maken. Het gaat vaak over alle facetten van het leven.

Ik herinner me nog een van zijn eerste lessen, waarbij hij aan de ene kant van de kamer stond en ik aan de andere. Ik moest een Bach-suite spelen, terwijl ik door de ruimte liep en naar zijn muziek toe moest improviseren. Nathan speelde toen een Iers folkliedje. Ik genoot, en geniet nog steeds, van die muzikale vrijheid.”

Je ben nu ruim een half jaar op de opleiding bezig. Ben je nog steeds blij met je keuze?
“De opleiding lijkt voor mij op maat gemaakt. Voor de theoretische vakken zit ik in groepjes met mensen die nog niet zoveel kennis hebben. Dat is voor mij super, omdat ik op Musica Mundi enorm op mijn tenen liep en het gewoon niet goed ging. Hier in Londen heb ik voor een bepaald vak een docent die gewoon precies weet hoe ik denk en hoe het werkt in mijn hoofd. Dat is echt een geschenk uit de hemel. Het maakt dat ik me minder ben gaan schamen voor de dingen die ik niet kan. Voor het vak aural skill (het leren van auditieve vaardigheden), wat een hel was op Musica Mundi, heb ik hier voor de overgangstoets naar het volgende jaar een score van 38 uit 40 gehaald. Ik had nooit gedacht dat ik dat zo goed zou kunnen beheersen. Het geeft me een gevoel van vertrouwen voor wat komen gaat.

Verder is het gewoon fantastisch hoeveel projecten er zijn om aan mee te doen, met echt geweldige dirigenten. Ik heb net de opera The Merry Widow meegespeeld, en in februari speelde ik mee bij Pictures of an Exhibition van Modest Mussorgsky, met Hakan Hardenberger als dirigent. Als eerstejaars is het best moeilijk om ertussen te komen, maar ik begin een beetje door te krijgen hoe ik in beeld moet komen. Vorige week had ik ook de mazzel om te zijn uitgekozen voor een masterclass van Maxim Rysanov. Ik deed mee met de Arpeggione van Schubert en Rysanov heeft me echt geholpen om een diepere laag in het stuk aan te boren.

Oh, en de bibliotheek is ook echt heel bijzonder: die is huge!

De tekst gaat verder onder de afbeeldingen.

Je opleiding bevindt zich natuurlijk in Londen. Hoe is dit stad om in te wonen?
“Ik woon op de campus van het Royal College of Music, samen met nog 350 musici. Ik deel mijn keuken met acht eerstejaars en dan gaat vrienden maken supersnel. Ze komen van over de hele wereld. We bezoeken vaak concerten op de opleiding en in de stad, sporten samen en doen gezellige dingen. Ik geniet van alles; de grote en de kleine dingen. Ik maak weinig gebruik van de metro, want ik heb een fiets. Daardoor zie ik ook veel van de parken, met de eekhoorns, vosjes en de Britten met hun honden.”

Heb je al toekomstdromen voor na je opleiding?
“Ik ben nog niet bezig met ná m’n opleiding; dat is echt nog heel ver weg. Ik wil nu vooral mijn eigen grenzen maximaal verleggen, en echt mijn eigen geluid verankeren in mijn spel. Ik ben in heel veel ensembles gestapt om veel uit te proberen en te leren: met welke mensen ervaar ik chemie? Waar zit hem dat dan in? Wat vind ik belangrijk aan mijn muzikale partners? En wie van hen wil echt toewerken naar optredens en is pro-actief in het zoeken van optreedplekken?

Ik heb pasgeleden een heel aantal jeugd- en amateurorkesten aangeschreven met mijn grote wens om het altvioolconcert van William Walton uit te mogen voeren. Met een aantal van hen ben ik dit nu aan het plannen voor 2025; echt heel spannend.

In september komt hopelijk mijn broer hierheen om zijn master Liedbegeleiding te doen. Met hem wil ik graag een recitalprogramma gaan uitwerken. En ik oktober ga ik aan twee concoursen meedoen. Niet om te winnen, maar om mezelf uit te dagen en een groot repertoire voor te bereiden.”

Heb je ten slotte nog tips voor mensen die in de toekomst een studiebeurs bij de VandenEnde Foundation zouden willen aanvragen?
“Jezelf zijn!”

Norea Quirijnen ontvangt voor het studiejaar 2023/2024 van de VandenEnde Foundation een studiebeurs van € 15.000,- voor het eerste jaar van haar bacheloropleiding Altviool aan het Royal College of Music in Londen.