5 december 2022 | Studiebeurs

Interview: Job Greuter studeert in Londen

"Stiekem hoop ik ook eindelijk het gevoel te vinden dat ik alles echt kan, in plaats van alles een klein beetje te kunnen."

Theatermaker, acteur, zanger en musicus Job Greuter is een multitalent. Aan Codarts Rotterdam studeerde hij af in zowel de richting Muziektheater als de richting Klassieke muziek (cello). Na zijn opleiding werkte hij als performer, muzikant, schrijver en componist mee aan voorstellingen als A Little Night Music (Nederlandse Reisopera) en Falsettos (OpusOne). Bij MusicalMakers maakte hij zijn eerste eigen musical A Kind of Odyssey: A modern musical in molto bad-ass. Toch lonkten de schoolbanken weer. Sinds september 2022 studeert Job aan The Royal Academy of Music in Londen.

Je bent al een aantal jaar aan het werk. Waarom wilde je toch weer een opleiding gaan doen?
“Ik wist eigenlijk al sinds mijn afstuderen aan Codarts in 2018 dat ik ooit een master-opleiding wilde doen. Ik voelde dat ik nog lang niet was uitgeleerd en vond het belangrijk om mezelf te blijven uitdagen. Ik bofte enorm dat ik direct na mijn opleiding die uitdaging kon vinden in werk: eerst in CelloKrijgers (Oorkaan & Cello Octet Amsterdam), daarna in A Little Night Music (Nederlandse Reisopera) en in List, Shaffy & Piaf (De Graaf & Cornelissen Entertainment). Tegelijkertijd kreeg ik kansen om me te ontwikkelen als schrijver/componist en muzikaal leider, onder andere bij schouwburg Kunstmin in Dordrecht. Ook in de jaren daarna kreeg ik kansen om me op allerlei manieren te blijven ontwikkelen, waar ik ontzettend veel geluk mee had. In dat opzicht is deze master-opleiding een verlengde daarvan: een nieuwe manier om mezelf uit te dagen en mijn grenzen letterlijk en figuurlijk te verleggen.

Eigenlijk zijn er drie redenen waarom ik nu de master-opleiding ben gaan doen. Allereerst om de simpele reden dat ik even geen concreet werk in het vooruitzicht had – en de werkzaamheden die ik had staan precies tot het begin van een nieuw schooljaar liepen. Daarnaast voelde ik de laatste jaren meer en meer de behoefte om de volledige focus weer even op de vaardigheden te hebben in plaats van op de inzet ervan. Juist omdat ik nu een paar jaar in het werkveld heb mogen staan, keek ik er enorm naar uit om weer een schoolomgeving binnen te stappen. Tot slot gaf het me ook nog de kans om een jaar lang in Londen te zijn, waar ik het culturele werkveld zo ongelofelijk inspirerend vind. Die inspiratie was ik in Nederland de laatste jaren kwijtgeraakt: er waren maar weinig musicalproducties die me echt inspireerden als performer en als maker.”

Waarom wilde je graag studeren aan de Royal Academy of Music?
“Ik heb bewust voor de Royal Academy of Music gekozen, omdat ze binnen hun Musical Theatre master niet alleen performers maar ook muzikaal leiders opleiden. Hoewel ik hoofdzakelijk het performersprogramma volg, probeer ik zoveel mogelijk van het programma voor muzikaal leiders mee te volgen. Op die manier hoop ik me dit jaar ook als schrijver/componist en muzikaal leider te ontwikkelen.

Daarnaast kan ik bij de klassieke muziek afdeling een aantal cellolessen krijgen, en ben ik in het gebouw omringd met allerlei andere performers en muzikanten. Het is een rijke omgeving om me in te bevinden. Als iemand met een muziektheater- en een klassieke muziekachtergrond voel ik me hier als een vis in het water.”

Tekst gaat verder onder de afbeeldingen.

Hoe kijk je terug op de eerste maanden in Londen?
“De eerste maanden waren heel intens, maar ontzettend leerzaam en inspirerend. Het tempo van de opleiding ligt hoog (vooral omdat de opleiding maar één jaar duurt), dus erg veel tijd om te wennen was er niet. Naast de reguliere stem-, spel- en bewegingslessen werken we aan verschillende projecten. Zo hebben we met regisseur Josh Roche een versie van Stephan Jeffrey’s toneelstuk  Interruptions gemaakt, en repeteren we nu voor Coloured Lights: een hommage aan schrijversduo Kander & Ebb, in regie van Matt Ryan. Die combinatie van lessen en projecten maakt het programma enorm gevarieerd en leerzaam.

Ik woon in het centrum van Londen in een zogeheten “College Halls” voor internationale studenten, waar ik tevens voorzien ben van catering. (Ja, ik leef in een waar paradijs: ik hoef niet eens zelf te koken.) De school is op loopafstand van veel theaters in de stad, dus ik ga geregeld na een lesdag door naar een theater om een voorstelling te zien. Naast de grote West End voorstellingen is het vooral ook heel interessant om nu veel off-West End voorstellingen te zien, waarin over het algemeen veel experiment en vernieuwing plaatsvindt. Verder heb ik eigenlijk geen idee hoe het is om in Londen te wonen, omdat ik voor mijn gevoel leef in een bubbel bestaande uit mijn woning, de academie en de theaters in de stad.”

Wat hoop je uiteindelijk uit je master mee te kunnen nemen voor je verdere carrière?
“Ik hoop uiteraard dat ik aan het eind van het jaar gegroeid ga zijn, als performer én als maker. Het zou te gek zijn om aan het eind van het jaar niet te hoeven kiezen tussen Nederland en Engeland, maar om een lijntje met beide landen te kunnen houden en niets te hoeven uitsluiten.

Stiekem hoop ik ook eindelijk het gevoel te vinden dat ik alles echt kan, in plaats van alles een klein beetje te kunnen. Dat ik beter snap wat ik nou precies aan het doen ben, want eigenlijk heb ik nog vaak genoeg geen flauw idee. En wie weet ontdek ik tussendoor nog ergens wat ik wil, met het oog op de toekomst. Ook dat is me op dit moment nog een groot raadsel.”

Job Greuter ontvangt van de VandenEnde Foundation een bedrag van € 15.000,- voor zijn masteropleiding Musical Theatre aan de Royal Academy of Music in Londen.