4 april 2024 | Project
Interview: de POWER van Sheree Lenting
De Rotterdamse Sheree Lenting is een ware multidisciplinaire kunstenaar. Ze danst, choreografeert, maakt films en werkt als programmamaker bij verschillende theaters en instellingen. In haar werken gaat het vaak over de kracht van vrouwen. Onder de vleugels van Lloyds Company maakte ze de afgelopen periode de voorstelling POWER; I am my ancestors wildest dream, waarin ze duikt in haar eigen Surinaamse roots.
Welk verhaal wil je met de voorstelling vertellen?
“In mijn vorige stuk GENESIS ben ik vertrokken vanuit mijn onderzoek naar de roots van hiphop. Met POWER wilde ik het dichterbij huis houden en mijn eigen roots verder onderzoeken. Hierin stond de vrouwenlijn in mijn familie centraal. Ik leerde over de kindertijd van mijn voormoeders en de moeilijkheden die zij hebben meegemaakt als vrouwen in een andere tijd, maar ook over hun rebelse spirit. Iets wat daarin heel duidelijk naar voren kwam, was hun kracht en veerkracht.
Daarnaast hebben deze verhalen mij aan het denken gezet over wie ik ben als vrouw en over de onvertelde verhalen die ik binnenin mij draag. Er is zoveel informatie opgeslagen en doorgegeven via ons DNA: van trauma’s tot hele mooie dingen. Wat heb ik doorgegeven gekregen van de vrouwen die mij voor zijn geweest? Wat hoort bij mij? Wat neem ik mee en wat laat ik los? Dat zijn de vragen die ik mezelf heb gesteld tijdens dit proces, en dat is het verhaal dat ik met POWER wil vertellen.”
In je voorstelling combineer je dans met film en spoken word. Kan je daar iets meer over vertellen?
“Als maker heb ik mij, naast dans en het choreograferen, altijd op verschillende manieren creatief geuit. Film is hier al een aantal jaar onderdeel van. Zo is in 2022 mijn shortfilm SHE op het International Film Festival Rotterdam vertoond.
Ik wilde de verschillende kunstvormen meer samenbrengen in mijn werk en heb mezelf uitgedaagd om ook in mijn voorstellingen de verhalen op verschillende manieren tot leven te brengen. Voor POWER heb ik mijn moeder door een journalist laten interviewen. Daar is een levensverhaal uitgekomen. Dat verhaal heb ik gebruikt als vertrekpunt en katalysator voor het maakproces van dit stuk.
Naast dans heb ik gekozen voor spoken word, omdat ik geïnspireerd werd door de griots in West-Afrika. Dit waren dichters en muzikanten, die de bewaarders en vertellers waren van tradities en verhalen die mondeling van generatie op generatie werden overgedragen.
POWER is uiteindelijk een deel van mijn geschiedenis. De dansers zijn de belichaming van mijn voormoeders en de verhalen die zij vertellen. De filmbeelden en de muziek geven nog meer body aan het verhaal en nemen je helemaal mee in onze wereld.”
De tekst gaat verder onder de afbeeldingen.
Hoe zou je je eigen stijl typeren?
“Ik ben opgevoed door hiphop: in Rotterdam bij het HipHopHuis en in Amsterdam op de Hogeschool voor de Kunsten. Hiphop is mijn grote liefde. Op school maakte ik kennis met verschillende Afrikaanse dansen en heb ik les gehad van dansicoon Germaine Acogny. Er ging een wereld voor mij open. Zij wordt gezien als de moeder van Afrikaanse dans. Ze is de oprichter en voormalig artistiek leider van Ecole des Sables in Senegal. In 2012 ben ik daar voor het eerst gaan trainen, samen met theatergezelschap Don’t Hit Mama. Inmiddels ben ik er vier keer geweest en heb ik lessen gevolgd in de Acogny techniek, verschillende traditionele dansen uit Senegal, Ivoorkust, Guadeloupe en nog veel meer.
Tijdens Covid in 2020 heb ik de Nieuwe Makers Regeling van het Fonds Podiumkunsten gehonoreerd gekregen voor mijn onderzoek The R/Evolution of Black Dance and What Came Before HipHop. Hieruit is mijn voorstelling GENESIS voortgekomen. Voor mijn onderzoek heb ik de trans-Atlantische slavenroute gevolgd langs Senegal, Ivoorkust, Jamaica en New York, en heb ik hier dansprojecten gedaan.
Als maker vertrek ik vanuit hiphop, Africanist movement en hedendaagse dans. Als storyteller put ik vanuit mijn ervaringen als zwarte vrouw in deze maatschappij om kunst te maken die een reflectie is van de tijd waarin wij leven en vertel ik verhalen die nog meer gehoord mogen worden. Het is mijn missie om met mijn werk de wereld te upliften, te empoweren en te transformeren.”
POWER maak je in samenwerking met Lloyd Marengo. Hoe bevalt dat?
“De samenwerking met Lloyd verloopt heel goed. Ik ken Lloyd al sinds mijn twaalfde. Hij is een van de oprichters van het HipHopHuis en heeft nu zijn eigen gezelschap Lloyds Company. Lloyd heeft mij onder zijn vleugels meegenomen. Ik heb veel van hem geleerd en heb projecten met hem mogen doen in binnen- en buitenland. Zo ben ik onder andere met hem mee geweest naar Zuid-Afrika en heb ik hem in 2022/2023 geassisteerd bij het maken van zijn eerste kindervoorstelling Sribi Switi. Lloyd heeft altijd iets in mij gezien; zelfs toen ik het zelf nog niet zag. Hij heeft mij altijd aangespoord om meer te gaan maken.
Na het zien van GENESIS besloot Lloyd zijn plannen om te gooien en van zijn idee voor POWER een double bill te maken. Hij vroeg mij dus als maker erbij, zodat ik door kon pakken. Ik accepteerde dat natuurlijk en voelde mij vereerd!
Wat ik zo mooi vind aan Lloyd, is dat hij altijd ruimte creëert voor makers. Ik vertelde hem dat ik mijn moeders levensverhaal wilde gebruiken als inspiratiebron voor dit stuk, en dat ik een interdisciplinair stuk wilde maken. Hij was meteen enthousiast. Tijdens het maakproces waren we allebei druk bezig met ons eigen stuk – het was een kort en intens traject – maar we maakten wel tijd om regelmatig even bij elkaar in te checken en te kijken hoe de repetities gingen.”
De tekst gaat verder onder de afbeeldingen.
Wat heb je voor de komende periode op de planning staan?
“We zijn sowieso aan het kijken of we POWER ook in Suriname en Curaçao kunnen gaan spelen. Als we hier met Lloyds Company naartoe kunnen, zou dat echt een droom zijn die uitkomt.
Verder zal ik mij de komende tijd meer richten op het maken. Ik wil nog dieper duiken in het maken van interdisciplinaire stukken. Ik zou ook graag met een groter team aan de slag gaan, zodat ik onder andere met een vaste dramaturg en een regisseur nog dieper in het werk kan duiken.
Deze zomer ga ik werken aan een nieuwe shortfilm met onder andere dans, waar ik erg naar uitkijk. Na de zomer maak ik een programma bij Dansateliers in Rotterdam. Dit wordt een samenwerking met Aerowaves en de Noorse choreograaf Jean-Baptiste Baele. Hier komt binnenkort een open call voor.
En als laatste komen er nog wat mooie dingen aan waar ik nu helaas nog niet zoveel over kan verklappen. Maar wie op de hoogte wil blijven van wat er allemaal aankomt, kan terecht op mijn Instagrampagina.”
Sheree Lenting maakte ‘POWER; I am my ancestors wildest dream‘ bij Lloyds Company, met Ciara Hiwat en Cicely Wijnaldum als dansers. Met filmmaker Danny Stolker werkte ze aan de videobeelden, en spoken wordartiest Burnice Hiwat (Bnice) schreef de teksten. Alvin Lewis en Patrick Mijnals (HAYP Music) zijn verantwoordelijk voor de muziek. De voorstelling is nog t/m 30 mei 2024 te zien.
Voor de ontwikkeling van de voorstelling ontving Sheree Lenting namens de VandenEnde Foundation een bijdrage van € 8.500,-.